Hoe gaat het beginnen, ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van paula sprengers - WaarBenJij.nu Hoe gaat het beginnen, ... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van paula sprengers - WaarBenJij.nu

Hoe gaat het beginnen, ...

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg paula

29 Augustus 2011 | Nepal, Kathmandu

... maar nog spannender hoe gaat het eindigen !

Het begint allemaal nog in Nederland. Gaat de reis in eerste instantie überhaupt wel door? De reden was dat de Chinese overheid heeft besloten om Tibet van 25 juni tot 25 juli op slot te zetten voor buitenlandse toeristen. Ze willen in die periode nl vieren dat ze 60 jaar geleden Tibet "vredig bevrijd" hebben. Daar willen ze dan geen opruiende buitenlanders bij hebben.
De bedoeling is dat we op 29 juli de grens met Tibet over gaan. Dus in theorie zou het kunnen.
Er is besloten om de reis door te zetten. Nu alle goden gunstig stemmen, alle karma's positief instellen. Dan moet het toch goed komen, denk je.

Mijn begin van de reis begon anders als ik had gedacht. Op Schiphol geen zitplaats in het vliegtuig, overboekt. Toch bagage inchecken en rustig afwachten bij de gate, was het devies. Eerst moesten alle Chinezen een plek krijgen. Daarna waren de westerlingen aan de beurt. Mijn geluk was dat ik alleen was. Ik kreeg een plek, 10 minuten voor vertrek. Dus snel het vliegtuig in. Daar werd ik verwezen naar boven! Jawel, ik mocht die geheimzinnige trap omhoog. Daar zat/lag ik dan, in een luxe ruime stoel met ingebouwde massage in een bijna horizontale ligstand. Eten verzorgt door Jonnie Boer, servies van Marcel Wanders en een goodie-bag van Viktor&Rolf. Met een glas champagne heerlijk naar Gooise vrouwen film gekeken! Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
Een klein addertje onder het gras was wel dat ik vervolgens 2,5 dag geen bagage had. Ik had het er graag voor over, als de reis verder maar zonder problemen zal gaan.

We houden de moed erin, ook al geloofde het agentschap van China zelf niet dat we Tibet in zouden komen. Daarom moest ik voorzichtig zijn met de informatie over de reis. Ik kon moeilijk heel enthousiast over Tibet praten als we er misschien niet eens zouden komen. En Tibet was voor iedereen in de groep DE reden dat ze voor deze reis gekozen hebben.

De eerste week was het programma als vanouds en zonder problemen. Alleen jammer dat de Grote Muur bijna geheel in mist was gehuld. Hoewel dit toch ook wel een mooi gezicht was. Xi'an was echt heel erg warm, gevoelstemperatuur 40 C met een hoge vochtigheidsgehalte. Hierna op weg richting de plaats waar we met de hemeltrein naar Lhasa zullen reizen. Eerst kwam het bericht dat de treinkaartjes binnen waren. Nu de permit nog. Tijdens een fietstocht in Xiahe kwam het verlossende woord. Een pak van mijn hart. Het ging echt gebeuren.

Met de trein naar Lhasa. Een reis van 24 uur, non-stop. Dit was niet voor iedereen een aangename reis. Een enkeling voelde zich niet lekker, dit in combinatie van diverse geuren uit noodlesboxen, kwam dit ook niet te goede.
Een reis met eindeloze uitzichten. Het veranderende landschap met grote gele vlakken van velden koolzaad schoten door het venster aan ons voorbij.
Eenmaal in Lhasa moeten we ons acclimatiseren op de hoogte. De een doet het dan wat rustig aan, de ander heeft nergens last van en geniet van een heerlijk koud biertje.
De reis door Tibet is mede door de lokale gids Karma een prachtige ervaring geworden. Hij kon alles heel kleurrijk vertellen. Zowel op religeus gebied als op politieke vlak.

De laatste dagen zijn we in Kathmandu-Nepal aangekomen. Hier zitten we nog in de moeson tijd. Af en toe een flinke regenbui, maar gelukkig heeft het ons programma niet in de weg gezeten. Een bijzondere reis met in het begin nog grote vraagtekens wat er zou gebeuren. Uiteindelijk is de reis helemaal volbracht en heeft men er enorm van genoten. Zo heeft iedereen in de groep een eigen, speciaal moment waar ze altijd aan zullen terugdenken. En dat is nu precies wat ik hoop aan het einde van een reis.

Nu heb ik zelf nog de afgelopen 2,5 week in Nepal gezeten. Geen inspannende trekking, geen site-seeing maar lekker gerelaxed, ... Mag ook wel eens, toch?
Eind van de week terug naar Beijing. Dan beginnen we weer opnieuw over land naar Kathmandu via Tibet. Als het zo gaat als deze reis, dan teken ik ervoor.

Groetjes, Zaijian, Tashi delek, Namaste!

  • 29 Augustus 2011 - 16:31

    Anja:

    Hey Paula,
    klinkt weer allemaal erg fantastisch, geweldig, super, superlatieven schieten te kort! Fijn dat het toch nog goed is gekomen met de permits. Leuk trouwens om je stukje als 'reisbegeleider van de maand' te lezen op de koning Aap site. Herkenbaar ;) En je foto's blijven prachtig. Heb je al gezien dat die lama op een paard, een hele lange staart heeft recht de lucht in. Bijna een soort antenne. Als je het erom gedaan had had je hem niet beter kunnen treffen.
    Veel groetjes en succes met je volgende reis! x

  • 29 Augustus 2011 - 17:42

    Guus/maastricht:

    tranen in mijn ogen van het lachen Paula!!! Mooie foto's, goed verhaal, kijk uit naar jouw volgende hoofdstuk!!
    Goeie reis

  • 29 Augustus 2011 - 17:55

    Silvia:

    Hoi Paula,

    wat heerlijk weer om te lezen,je zit het maar goed te hebben daar. Hopelijk verloopt je volgende reis net zo positief! Veel plezier in ieder geval en laat maar weten wanneer we weer een keer met zijn allen kunnen gaan eten.....

    Groetjes, Silvia

  • 29 Augustus 2011 - 19:43

    Nelly:


    fijn dat het allemaal zo goed gegaan is. Je had wel even door kunnen geven dat je reisleider van de maand was, heel interessant stukje!
    To ziens!

  • 30 Augustus 2011 - 22:01

    Ingrid:

    Ha die Paula, dat stukje ga ik dadelijk dus ook even lezen;-) Je verslag en foto's zijn natuurlijk weer super, die kleutertjes! wat een schatjes zeg! Genieten! One day ga ik met je mee hoor!!
    Heel veel groetjes:-)

  • 30 Augustus 2011 - 22:13

    Nog Een Keer:

    Even moeten zoeken maar heb het gevonden: en terecht de reisleidster van de maand!

  • 01 September 2011 - 17:08

    Angela:

    Zo Paula dat was weer een superreis!
    Ben wel een beetje jaloers. ook op het voorgerecht in het vliegtuig trouwens.
    Gr. Angela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

paula

hallo allemaal, in oktober 2006 heb ik de knoop doorgehakt. een lang gekoesterde droom wordt werkelijkheid. dus ... , mijn baan opgezegd, mijn spullen gepakt en in mei 2007 op weg naar het verre oosten. voor alsnog hoop ik een jaar onderweg te zijn. via deze site zal ik proberen jullie een beetje te laten meegenieten wat ik onderweg zie, voel en beleef. [ruiken zal helaas nog niet mogelijk zijn ;-).] groetjes, paula (het eea is ook te lezen via deze link, dankzij een artikel in de observant van de universiteit maastricht - http://www.observant.unimaas.nl/default.asp?page=/jrg27/obs20/indexachtergrond.htm )

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 600
Totaal aantal bezoekers 95541

Voorgaande reizen:

08 Juli 2009 - 22 Augustus 2009

Mijn nieuwe job

11 Mei 2007 - 15 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: